Inbound markkinointi
Heippa taas kaikille! Tänään aiheena on inbound markkinointi. Ajattelin avata hieman, että mitä kyseinen markkinointi malli tarkoittaa ja miten sitä hyödynnetään.
Inbound-markkinointi on markkinointimalli, joka pyrkii siihen, että ostaja hakeutuu itse vuorovaikutukseen markkinoijan kanssa. Inbound-markkinoinnissa on keskeistä asiakkaan suostumus vastaanottaa markkinointiviestejä. Markkinoijalle on tärkeää hyvä löydettävyys ja saavuttavuus, jolloin ongelmiinsa ratkaisuja etsivät asiakkaat löytävät helposti markkinoijan tarjoamat ratkaisut. Inbound-markkinoinnissa tavoitteena on, että potentiaalinen asiakas hakeutuu itse vuorovaikutukseen ja yrityksen tai organisaation kanssa vakuututtuaan ensin siitä, että tarjolla olevat tuotteet tai palvelut tarjoavat hänelle hyödyllisiä ratkaisuja. Tämmöinen suhde rakentaa luottamusta, mikä helpottaa jatkossa myyntiä yritykselle ja asiakaspalvelua.
Esimerkiksi inbound-markkinoinnista voisi olla mainos uudesta älykellosta. Asiakas on harkinnut pidempään älykellon ostoa. Hän saa markkinointiviestin sähköpostissa kellosta ja päättää ostaa kellon, sillä hän tarvitsee sellaista. Tätä voimme kutsua inboud-markkinoinniksi.
Syy miksi inbound- markkinointi skaalaa niin kovasti on, että markkinointitapoja pitää kehitellä ja keksiä uusia ideoita, miten voidaan houkutella asiakasta. Moni mainonta tapahtuu nykyään somessa esimerkiksi vlogaajien kautta.

Outbound-markkinointi on inboundin vastakohta. Jos inboundissa asiakas lähestyy myyjään, niin outboundissa myyjä lähestyy asiakasta. Outbound perustuu perinteisempään tapaan kohdistaa viesti mahdollisimman tarkasti halutulle kohderyhmälle, yhä useammin yksitäisille henkilölle tai päättäjille. Outboundiin luokitellaan massamedia sekä kohdistetut osoitteelliset toimenpiteet, kuten suoramarkkinointi eri muodoissaan, puhelinmarkkinointi ja IP-osoitteen tai asiakasprofiilin mukaan kohdennettu display-mainonta.
Eli Inbound-markkinointi ei ole mitään taikuutta, mutta se on varsin toimiva ajatus siitä, miten markkinointia voi tehdä. Tehokkaan Inboundin tekeminen ei ole kuitenkaan helppoa, vaan varsin vaativaa.
Kommentit
Lähetä kommentti