Digitaalinen markkinointi



Maailma muuttuu digitaaliseksi ja niin muuttuu myös ostokäyttäytyminenki. Ihmiset käyttävät nykypäivinä enemmän ja enemmän digitaalisia tietolähteitä osana ostopäätöksen tekoa. Digitaalinen markkinointi perustuu yrityksien liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja se määrittelee kohderyhmät sekä viestin, joka halutaan kohderyhmälle lähettää. Digitaalisessa markkinoinnissa on myös yksi puoli, joka tulee aina huomioida, ja se on mittaaminen. Digitaalinen markkinointi on monikanavamarkkinointia. Eri kanavia yhdistelemällä ja tarkan mittauksen rakentamalla voit saavuttaa uskomattomia tuloksia. Yritykset markkinoivat paljon sosiaalimedian välityksellä, kuten instagramin, facebookin, tai twitterin kautta.  Digitaalisen markkinoinnin avulla  yritys pystyy mittaamaan asiakkaan ostopolkua. Markkinoinnissa nähdään markkinointiin satsattujen eurojen tuotto lukuina. Mitä digitaalisen markkinoinnin kanavaa ikinä käytätkään tulee sinun varmistaa, että tulosten mittaaminen on mahdollisimman  tehokas.  

Digitaalisessa markkinoinnissa ei kuitenkaan välttämättä riitä, että tehdään vain SOME mainontaa sekä hakukoneoptimointia. Jotta yritys voi tuloksia  oikeasti tehdä kanavat  täytyy yhdistää yhdeksi myyntiputkeksi ja samalla mitata kävijöiden määrää. 



digital marketing plan
                                                               Kuvan Lähde



Digitaalisessa markkinoinnissa kommunikointi esimeriksi erilaisten kuluttajien kanssa on nopeaa ja  hyvin kätevää. Erinomaisen kommunikoinnin ansiosta muutokset markkinointikampanjoissa tehdään yllättävän nopeasti. Vaikka digitaalinen markkinointi on yleistynyt rajusti, on silti perinteiselle markkinoinnille vielä tilaa. Esimerkiksi monet yritykset käyttävät vielä molempia markkinointi tyylejä. On todettu, että kuluttajat ovat tottuneet perinteisen markkinoinnin keinoihin, ja näillä keinoilla on hyvä markkinoida paikallisesti.

Digitaalisesta markkinoinnista on ehdottomasti paljon hyötyä, mutta valitettavasti myöskin haittaa.  Yksi suurimmista  markkinoinnin haitoista on se, että mainoskampanjoiden toimivuutta on todella vaikea mitata.  Perinteinen markkinointi on useasti myös kalliimpaa kuin digimarkkinointi. Myös yleinen haitta digitaalisessa markkinoinnissa on se, että kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuutta nähdä markkinointi viestejä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Inbound markkinointi

Digitaaliset ekosysteemit

Mobiilisovellukset