Tekstit

Digitaaliset ekosysteemit

Kuva
Sana digitaalisuus sekä ekosysteemi ovat minulle jo entuudestaan tuttuja ja varmasti myös monelle muulle. Mikä sitten digitaaliset ekosysteemit ovat? Tämä käsite on minulle hyvin vieras, mutta lähdin kuitenkin mielenkiinnolla googlailemaan mitä tämä tarkoittaa.  Digitaalisten ekosysteemien on uudenlainen taloudellinen rakenne, jossa  informaatioteknologian avulla ihmiset, tuotteet ja palvelut muodostavat kokonaisuuden ilman hierarkkista koordinointia. Tarkoituksena on luoda digitaalisia kanavia, joiden avulla käyttäjät pääsevät hyödyntämään tuotteita sekä palveluita. Lisäksi tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa ekosysteemin toimijoille.   Kuvan Lähde On todettu että asiakas on yksi tärkeimmistä ekosysteemin toimijoista. Erilaisista digitaalisista palveluista on paljon hyötyä asiakkaille. Asiakkaalle digitaalinen ekosysteemi on yksi kokonaisuus vaikka palveluita olisi muuallakin tarjolla. Tämä on syy miksi ekosysteemissä toimijoiden tiivis yhteisö ja vuorov...

EU:n digitaalinen strategia

Kuva
Niin kuin ollaan huomattu Digitaaliteknologiat ovat  parantaneet ja helpottanut huomattavasti kaikkien elämää. Digitaaliteknologiat muokkaavat yritystoiminnan ja viestinnän lisäksi myös tavaroiden ja palvelujen ostamismenetelmiä. EU:n on varmistettava, että digitalisaatio hyödyttää kaikkia ihmisiä. Kansalaisilla on oltava mahdollisuus tehdä valintoja ja osallistua yhteiskunnan turvallisiin verkkoympäristöihin. Yrityksillekin tulisi olla luotettavat puitteet, joissa ne voivat aloittaa toimintansa, kasvaa, koota dataa, innovoida ja kilpailla isompien yritysten kanssa oikeudenmukaisilla ehtoilla. EU:n digitaalinen strategia koostuu kolmesta alueesta, jotka ovat teknologia, oikeuden mukainen sekä kilpailukykyinen talous ja demokraattinen yhteiskunta.  EU:n digitaalisessa strategiassa määritellään kunnianhimoista lähestymistapaa digitaaliteknologioiden kehittämisen saavuttamiseksi teknologian avulla. EU:n digitaaliset strategiat näyttävät meille mihin suuntaan Euroop...

SOME ja markkinointi

Kuva
Tiesitkö, että sosiaalisen median avulla voi saavuttaa vaikka mitä. Sosiaalisen median markkinoinnilla vahvistat brändiä ja kasvatat verkkokaupan myyntiä.  Kuinka monta kertaa olet tänään avannut Facebookin tai Instagramin? Kuinka paljon vietät päivittäin aikaa sosiaalisessa mediassa? Ehkä sinä itse et ole somessa aktiivinen, mutta entäpä asiakkaasi?   Sosiaalisen median sisältöä voidaan tuottaa lähes ilmaiseksi. Periaatteessa maksat vain käyttämästäsi ajasta.  Sosiaalisen median teho markkinointikanavana perustuu ennen kaikkea siihen, että sosiaalisessa mediassa kulutetaan runsaasti aikaa. Mainostajana sinun on oltava siellä, missä ihmiset ovat.                                                                         Kuvan Lähde Facebookista on hyvin keskeinen tapa millä voidaan m...

Digitaaliset kuluttajtrendit ja asiakaspalvelu

Kuva
Älypuhelin on suurimalle osalle jo osa arkea. Moni tykkää kuunnella musiikkia, radiota, katsoa sarjoja tai vaikka lukea uutisia älypuhelimellaan. Myös työt onnistuvat älypuhelimella, esimerkiksi osallistuminen palavereihin (Skype) tai käyttää Microsoft Office ohjelmia puhelimella silloin kun tiedostot ovat tallennettu koneelle. Microsoftin pilvipalvelu on helpottanut meitä opiskelijoita kuten myös työntekijöitä saamaan tiedostot ja projektit kaikkiin laitteisiin näkyville milloin tahansa. Suurin osa kuluttajista, jotka käyttävät älypuhelinta ovat siirtyneet langattomiin kuulokkeisiin. Tämä tarkoittaa, että kun kuluttajat päivittävät puhelimiaan, heidän on päivitettävä myös kuulokkeet. Aivan kuten ihmiset odottavat uusia toimintoja puhelimiinsa he odottavat uusia toimintoja ja ominaisuuksia myös kuulokkeisiinsa. Nämä ominaisuudet voivat olla esimerkiksi tulkkaus ominaisuus tai suodattaa usemman henkilön päällekkäisestä puheesta esiin vain sen henkilön puhe jonka itse haluaa kuull...

Inbound markkinointi

Kuva
Heippa taas kaikille! Tänään aiheena on inbound markkinointi. Ajattelin avata hieman, että mitä kyseinen markkinointi malli tarkoittaa ja miten sitä hyödynnetään. Inbound-markkinoint i on markkinointimalli, joka pyrkii siihen, että ostaja hakeutuu itse vuorovaikutukseen markkinoijan kanssa. Inbound-markkinoinnissa on keskeistä asiakkaan suostumus vastaanottaa markkinointiviestejä. Markkinoijalle on tärkeää hyvä löydettävyys ja saavuttavuus, jolloin ongelmiinsa ratkaisuja etsivät asiakkaat löytävät helposti markkinoijan tarjoamat ratkaisut. Inbound-markkinoinnissa tavoitteena on, että potentiaalinen asiakas hakeutuu itse vuorovaikutukseen ja yrityksen tai organisaation kanssa vakuututtuaan ensin siitä, että tarjolla olevat tuotteet tai palvelut tarjoavat hänelle hyödyllisiä ratkaisuja. Tämmöinen suhde rakentaa luottamusta, mikä helpottaa jatkossa myyntiä yritykselle ja asiakaspalvelua. Esimerkiksi inbound-markkinoinnista voisi olla mainos uudesta älykellosta. Asiakas on hark...

Digitaaliset maksuvälineet

Kuva
Oletko huomannut, että käteinen on kadonnut lähes kokonaan muutamien vuosien sisällä? Käteisen  rahan käyttö on vähentynyt merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tänä päivänä yhä harvempi suomalainen käyttää käteistä enää arjessaan. Tilastoissa huomaa jo suuren laskun. Vielä viisi vuotta sitten noin joka viides tai kuudes kansalainen hoiti raha-asioita käteisellä. Suomen Pankin tilastojen mukaan käteistä käytetään enää ruokakaupoissa sekä kahviloissa.  Käteisen merkitys maksuvälineenä on vähentynyt uusien maksutapojen ja nettikaupankäynnin yleistyessä.  Mobiilimaksutapoja ja sovelluksia on suuri määrä erilaisia ja ne toimivat  eri tavoin. Näiden muutamien vuosien aikana   on nähty useita uusia maksuvälineitä joita ihmiset ovat hyödyntäneet.  Korttimaksamisen rinnalla on nähty jopa älypuhelimia ja älykelloja joilla ihmiset maksavat esimerkiksi ostoksia.                    ...

Digitaalinen markkinointi

Kuva
Maailma muuttuu digitaaliseksi ja niin muuttuu myös ostokäyttäytyminenki. Ihmiset käyttävät nykypäivinä enemmän ja enemmän digitaalisia tietolähteitä osana ostopäätöksen tekoa.  Digitaalinen markkinointi perustuu yrityksien liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja se määrittelee kohderyhmät sekä viestin, joka halutaan kohderyhmälle lähettää.  Digitaalisessa markkinoinnissa on myös yksi puoli, joka tulee aina huomioida, ja se on mittaaminen.  Digitaalinen markkinointi on monikanavamarkkinointia. Eri kanavia yhdistelemällä ja tarkan mittauksen rakentamalla voit saavuttaa uskomattomia tuloksia. Yritykset markkinoivat paljon sosiaalimedian välityksellä, kuten instagramin, facebookin, tai twitterin kautta.  Digitaalisen  markkinoinnin  avulla  yritys pystyy mittaamaan asiakkaan ostopolkua.  Markkinoinnissa nähdään markkinointiin satsattujen eurojen tuotto lukuina. Mitä digitaalisen markkinoinnin kanavaa ikinä käytätkään tulee sinun varmist...